Hop til indhold

Understøttende undervisning er læringsaktiviteter, som ligger ud over folkeskolens faste fag og emner. Aktiviteterne i understøttende undervisning skal:

  • understøtte den faglige undervisning og/ eller
  • styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel.

Eleverne får i den understøttende undervisning mulighed for faglig fordybelse og for at arbejde bredt med deres evner og interesser.

Varetagelse af understøttende undervisning

Både lærere, pædagoger og andet undervisende personale kan stå for den understøttende undervisning. Der kan også i begrænset omfang anvendes gæstelærere eller eksterne undervisere som led i den åbne skole med en særlig viden om emnerne til at undervise i understøttende undervisning.

Fri holddannelse

De almindelige regler om holddannelse, jf. § 25 i folkeskoleloven, gælder ikke for understøttende undervisning. Her kan skolen frit danne hold i klassen og på tværs af klasser og klassetrin.

Supplement til fagopdelt undervisning

I den understøttende undervisning skal eleverne kunne afprøve, træne og udvikle de færdigheder og kompetencer, som de har tilegnet sig i den fagopdelte undervisning.

Aktiviteterne kan f.eks. være læsetræning, matematikøvelser, lektiehjælp og faglig fordybelse.

Der er ikke formuleret Fælles Mål for den understøttende undervisning, men læringsaktiviteterne skal understøtte Fælles Mål for fagene og folkeskolens formål.

Mulighed for differentiering af undervisningen

Den understøttende undervisning giver tid til, at eleverne kan lære på flere forskellige måder, som kan understøtte en bedre kobling mellem teori og praksis.

Sociale kompetencer, motivation og trivsel

I den understøttende undervisning kan der arbejdes med at styrke klassefællesskabet og de enkelte elevers sociale kompetencer.

Elevrådsarbejde, elevsamtaler, bevægelse og samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv og andre aktiviteter, der støtter elevernes alsidige udvikling og motivation, kan også finde sted i den understøttende undervisning.

Vejledning til arbejdet med understøttende undervisning 

Læringskonsulenterne rådgiver kommuner og skoler i deres arbejde med den understøttende undervisning.

På emu.dk findes vejlednings- og inspirationsmateriale til arbejdet med understøttende undervisning (emu.dk).

Lovgivning og relevante paragraffer

  • Folkeskoleloven: §§ 16 a-16 e om reglerne for understøttende undervisning
  • Folkeskoleloven: Kapitel 4, §§ 28-30, om lærere og øvrigt undervisende personale.
  • Folkeskoleloven: § 30 om personer, der kan varetage den understøttende undervisning
  • Folkeskoleloven: § 45, stk. 2 om skoleleders beføjelse til at beslutte, hvem der skal varetage hvilke undervisningsopgaver

Det undervisende personale i folkeskolen

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Opdateret 05/04 2023 kl. 13:28

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Opdateret 16/02 2017 kl. 14:10

Sidst opdateret: 17. juli 2024